מאמרים

אימון להורות מאושרת - יהודית לוריא

אנחנו אומרים לילד שלנו לעשות משהו - והוא מסרב; אנחנו מבקשים ממנו עזרה - ולא בא לו; אנחנו מסכמים איתו שוב ושוב נוהלים של

התנהגות בבית, והוא - כאילו כלום.
הילד פשוט לא סופר אותנו. התחושה הזאת שאנחנו בלתי נראים ובלתי נשמעים, שאין לנו שום דרך להתערב ולהשפיע היא בלתי נסבלת ומתסכלת עד כעס ואיבוד שליטה.
במהלך גידול וחינוך ילדינו אנו נתקלים ברפרטואר אינסופי של אתגרים קשיים והתלבטויות שמביא אותנו לא פעם לחוסר אונים ואיבוד עשתונות. אנו מתלוננים שהילדים "עושים לנו בית ספר" אך למעשה לא מדובר כאן במשהו שלילי. הילד מלמד אותנו משהו על עצמו, ומבקש מאיתנו לבדוק מה הצורך שלו, איפה טעינו, מה יכולנו לעשות אחרת. הילדים שלנו הם גם נייר הלקמוס שלנו, מזמינים אותנו לבדוק את עצמנו דרכם.
ההורות הינה משימה משמעותית מורכבת ותובענית, הנלמדת תוך כדי התנסות וללא הכשרה. כהורים אנחנו עומדים כיום מול מציאות בה אנחנו וילדינו מתמודדים עם אתגרים חסרי תקדים. העולם משתנה במהירות, שפע של תיאוריות מציף ומשאיר אותנו 


מבולבלים וחסרי דרך.
האימון מיועד להורים לילדים בגיל הרך המתמודדים עם סוגיות חינוכיות תוך התמקדות בהתלבטויות וקשיים בתחום הצבת גבולות, להורים שמחפשים דרך ופתרונות בתוך התא המשפחתי ליצירת גבולות מתוך אהבה והעצמה וללא צורך או תלות ב"שוטר החיצוני".
בתהליך האימון אני עוזרת להורים להבין ולקבל את חוסר השלמות בעצמם.
ההכרה בכך שאין דבר כזה "הורה מושלם" היא צעד חשוב בדרך להתפתחות להורה טוב.
להיות "לא מושלם", "לא יודע" ולא כמו שאני צריך או אמור להיות. להכיר בכך שאני שלם כפי שנבראתי.כך אנו משמשים מודל לילד, מלמדים אותו להבין ולקבל את חוסר המושלמות בעצמו ובעולם. 
תהליך האימון מלמד את ההורים לאהוב את עצמם מתוך קבלה והסכמה להיות מי שהם, עם כל הרגשות המחשבות והתכונות שלהם ולהקשיב לצרכים שלהם בכנות, כי רק מהמקום הזה ניתן לעשות שינוי.
מניסיוני ובתפישתי ההורה הינו המומחה לילדו ומטרת ההדרכה ההורית היא לכוון את ההורים בהתאם לאמונות ולערכים שלהם, באופן מושכל ואחראי.
אני מאמינה ומיישמת פיתוח דרכי תקשורת בריאות ונעימות, דרכי התמודדות אלטרנטיביות וחיזוק היחסים בין בני המשפחה שכן הרמוניה במשפחה ושימור הזוגיות, תורמות לשיפור האווירה בבית ומהוות גורם משמעותי בהתפתחותו של הילד.
באמצעות פעולותינו היום יומיות, אנחנו מהווים דוגמה אישית לילדינו במי שאנו, גם כשאנו במיטבנו וגם כאשר אנו מפספסים. התנהגותנו, הנצרבת בתודעתם של ילדינו משמעותית הרבה יותר משעות של הטפות ונאומים ארוכים אודות ערכים, האני מאמין שלנו ושאיפותינו.
"במרכז מהותך יש לך את התשובה- אתה יודע מי אתה ואתה יודע מה אתה רוצה" 
- לאו צ'ה


תהליך העבודה - האמון שבאימון 
תהליך האימון כולל  12 מפגשים בהם אני מסייעת ומכוונת לקידום התבוננות עצמית של ההורה. תוך שאלת שאלות, הקשבה והעצמה ללא שיפוט וביקורת מכיר ומקבל ההורה המתאמן את עצמו בערכיו, בחזקותיו, בחסימות, באמונותיו תפישותיו, מניעיו ודפוסי התנהגותו שמניעים אותו. הוא לומד להשהות את תגובותיו לתקן, להציב יעדים ולפרוט אותם לצעדים ברי השגה, להכריע באופן שקול ואחראי ומתוך תחושת ביטחון.
להבין טוב יותר את ילדיו,  ולמצוא את התשובות בתוכו ובתא המשפחתי. 
האימון הינו תהליך העצמה המעודד מכוון ומסייע בתיקון עצמי של התאמן להתמקד, לקבל פרספקטיבה, ולהבין את הרגשות שעולים במצבים שונים, לעבוד איתם ולנהל אותם על פי קצב אישי ופנימי.











מה קורה בתהליך
• עוברים תהליך של מודעות עצמית והתפתחות אישית 
• משפרים מערכות יחסים במשפחה תוך רכישת כלים להתמודדות יעילה עם מצבי קונפליקט ומשבר במשפחה.
• מפתחים כישורי דיאלוג, תוך שימוש בתקשורת מקרבת ומעצימה.
• מפתחים ורוכשים הבנות וכלים מעשיים להתמודדות עם סוגיות חינוכיות.
מטרת ולב האימון הוא בהעצמת ההורה כאשר הוא הופך את האימון לדרך חיים.
להיות המאמן של עצמו ולא להישאר תלוי באדם מקצועי שייעץ  וידריך בכל פעם שמתעוררת בעיה חינוכית חדשה.
להיות המאמן של ילדיו מתוך אמונה בהם וביכולתם הטבעית לענות על תשובות רבות אם רק יודעים איך לשאול. 
באימון אישי וקבוצתי יש שימוש באותם כלים ומיומנויות. 
יחד עם זאת אימון אישי הממוקד במתאמן אחד בלבד, מספק יחס אישי ותשומת לב מרבית מהמאמן, אשר מלווה בדרך כלל גם בהתאמה מדויקת יותר של  ההתקדמות ובחירת היעדים לצרכיו הספציפיים. תוכנית הפעולה נבנית על פי הקצב האישי של המתאמן ובדרך הטובה ביותר עבורו. אין חשש שהמתאמן ייחשף ללחץ קבוצתי או תחרות אשר עלולים להביא לבחירת יעדים פחות מתאימים.
ישנם מתאמנים אשר החשיפה מול מאמן בלבד נוחה להם יותר.



אימון אישי בקבוצה – ביחד אתם לא לבד 
אימון קבוצתי משלב את העוצמה של האימון האישי יחד עם התמיכה והלמידה הייחודית 
המתאפשרת בקבוצה. המרחב הבטוח והמכיל, מסייע ומעצים את התהליך האישי של כל אחד מהמשתתפים.
כישויות חברתיות אנו זקוקים לקבוצה שתספק לנו מראה למודעות, לדפוסים ולהתנהגויות שלנו.
ההורה מרחיב את המודעות העצמית תוך התבוננות פנימית ומערכתית והבנת התנהלותו דרך הורים אחרים בקבוצה.
בתוך הקבוצה ההורה מתוודע לכך שהוא לא לבד, בודק מחדש מהן תפישותיו, רגישויותיו, ודפוסי התנהגותו.
כולנו בעלי צרכים דומים כאשר הדרך להביע אותם שונה וייחודית.
כולנו מזהים ופוגשים את עצמנו בכל אחד מהסיפורים והחוויות של חברי הקבוצה.
כולנו זוקקים לחוויית שייכות ולכידות כמקור לכוח.
הקבוצה משמשת מקור תמיכה ומשוב ומהווה זרז לתהליכי שינוי של כל הורה לבחור
לשנות, לחזק ולהעצים בדרכו שלו.                                                   
אימון רוחני
האימון הרוחני עוזר למתאמן להתחבר למטרותיו ולמצוא את דרכו האינדיווידואלית להשיגן מתוך התבוננות פנימית.
מציאת דרך רוחנית בחיים איננה מקושרת לדת ואף לא מתבטאת בישיבה במדיטציה כל היום ובחוסר חיבור למציאות. חובת העשייה איננה נובעת מצווי של ישות חיצונית אלא מתוך תהליך של הקשבה לקול הפנימי. הקשבה כזו, מתוך שקט ושלווה מביאה את האדם לרמת מודעות גבוהה, לתשובות ותובנות המשלבות חומר ורוח ובחירת דרכי פעולה במציאות היום יומית שנכונות עבורו.
חידוד הידיעה של המתאמן כי התשובות נמצאות בקרבו ויציאה לדרך מתוך ידיעה מוחלטת, מאפשרת למתאמן לפעול מתוך ביטחון, התמדה ונחישות להשגת מטרותיו.
בתהליך האמון ישנו שימוש גם באמצעים הוליסטיים כגון: קלפים, דמיון מודרך, מדיטציות ועוד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה